Boozt

Boozt

Boozt logo platBoozt Fashion AB is een van de grootste online retailers van Scandinavië. Via de webshop Boozt.com worden meer dan 400 Scandinavische en internationale modemerken verkocht voor een breed publiek.

Geschiedenis

Contact
Website: www.boozt.com
Telefoon: 085 888 3111
Email: customerservice_nl@boozt.com
Adres: Hyllie Boulevard 10B, 21532 Malmö, Zweden

Ten tijde van de oprichting van Boozt Fashion AB in 2006 richtte het bedrijf zich op het leveren van een online platform waarop verschillende Scandinavische kledingwinkels hun kleding ook online konden aanbieden. Door de jaren heen gingen echter steeds meer winkels hun eigen webshop opzetten, waardoor Boozt veel klanten verloor. Vanaf dit moment werd er besloten om in 2009 zelf een grote webshop op te zetten, waarop kleding en accessoires van veel verschillende merken voor het hele gezin worden verkocht. Het bedrijf is in handen van verschillende investeringsmaatschappijen waaronder het Deense Sunstone en Ecco. De huidige CEO is de Ijslander Hermann Haraldsson, die voorheen als profvoetballer actief was daarna werkte als CEO van de Deense profclub Brøndby IF. Onder zijn leiding is de omzet van Boozt gegroeid naar 1 miljard Zweedse Kronen (ongeveer 100 miljoen euro). In zijn ogen zullen er uiteindelijk maximaal drie grote online mode aanbieders overblijven in Scandinavië en hij streeft ernaar om met Boozt daarbij te horen (in 2016 zijn ze de derde grootste aanbieder). Voor 2017 staat een beursgang op de planning. Boozt is een van oorsprong Deens bedrijf en het merendeel van de meer dan honderd werknemers heeft de Deense nationaliteit. Het bedrijf is zelf echter gevestigd in de Zweedse stad Malmö.

Visie

Boozt verkoopt kleding, schoenen en accessoires van meer dan 400 verschillende merken, waaronder veel Scandinavische mode. Het aanbod is gericht op het hele gezin en er worden dagelijks nieuwe artikelen aan het grote assortiment toegevoegd. Het assortiment van meer dan een miljoen artikelen bestaat onder andere uit bekende merken als Ralph Lauren, Vero Moda, Lacoste en Calvin Klein. De merken ECCO en Day Berger et Mikkelsen hebben zelfs volledig aan die merken toegewijde webshops binnen Boozt.com. Boozt wil graag tot de grootste en beste drie online retailers van Scandinavië horen, daarom is de tevredenheid van de klanten een van de speerpunten. Er wordt gebruik gemaakt van een Net Promotor Score (NPS) om constant bij te houden hoe klantgericht het bedrijf is. Om deze score uit te rekenen wordt het percentage ontevreden klanten afgetrokken van het percentage zeer tevreden klanten. In 2016 heeft het bedrijf een NPS score van 62,2%, dat is vergelijkbaar met de score van een bedrijf als Apple (66%). De Boozt webshop is beschikbaar in heel Scandinavië, Polen, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. Boozt maakt gebruik van zelf ontwikkelde geavanceerde technologie voor de webshop. Elke maand worden er meer dan 400.000 artikelen verzonden, daarom wordt er een volledig geautomatiseerd verzendingscentrum gebouwd in Ängelholm, zodat ondanks de grote groei van het bedrijf de bestellingen zo soepel mogelijk blijven verlopen.