MAG

MAG

magHet schoenenmerk MAG staat ook wel bekend als ‘de Uggs van de jaren ’90’. De robuuste schoenen maakten furore onder met name jongeren en scholieren, en behoorden tot de meest populaire schoenen van de tweede helft van de jaren ‘90. Sinds 2009 is MAG bezig met een comeback, omdat merken met een sterk eigen verhaal en karakter het tegenwoordig goed doen.

Geschiedenis

Contact
Website: www.mag.nl
Telefoon: +31 (0)165- 745 020
Email: info@mag.nl
Adres: Watermolenstraat 3e, 4708 AN Roosendaal, Nederland

Nadat ontwerper en ondernemer Hans Kappetein in 1990 zijn winkelketen Dr. Adam’s had verkocht, besloot hij in 1995 een nieuwe onderneming op te zetten. Hij wilde met zijn nieuwe merk MAG een unieke schoen neerzetten, die onmiddellijk te herkennen is. Behalve het opvallende uiterlijk moest de schoen ook zo comfortabel mogelijk zitten en dit ook uitstralen. De eerste schoen van MAG werd de Megamok, en deze schoen wist al snel uit te groeien tot een rage onder jonge mensen van over de hele wereld. Later kwamen hier nog andere bekende schoenontwerpen bij zoals de Queensize en de MPS. Voor veel mensen is MAG even onlosmakelijk verbonden met de late jaren ’90 als de Spice Girls, spijker tuinbroeken en house. Begin jaren 00’ onderscheidde Hans Kappetein zich door ondanks de enorme populariteit van sneakers zich te richten op schoenen geïnspireerd door cowboy laarzen: de MAG Boot. Tijdens de hoogtijdagen van het merk werkte Maurice Bovée als sales manager bij MAG. Nadat hij in 2004 overgestapt was naar een ander schoenenmerk, liep hij later Hans Kappetein weer tegen het lijf. Hij was zich nog altijd bewust van de potentie van het merk en besloot daarom in 2009 om MAG van hem over te nemen. Maurice Bovée zag dat er steeds meer vraag ontstond naar merken met een hele sterke boodschap en authenticiteit. In combinatie met een toenemende vraag voor robuuste, stoere schoenen zag hij MAG als een ideal schoenenmerk om nieuw leven in te blazen. MAG wordt behalve in Nederland ook verkocht in Duitsland, Frankrijk, Japan, Canada en de Verenigde Staten.

Visie


Wat vaak als eerste opvalt bij een MAG schoen is de dikke, stevige zool. Deze oogt zeer comfortabel om op te lopen en dat is ook precies de bedoeling. De schoenen van MAG moeten namelijk naast het hebben van een eigenzinnig uiterlijk vooral ook functioneel zijn. Oprichter Hans Kappetein vond al dat de schoenen vooral moesten doen waar ze voor bedoeld zijn: lekker lopen. Opvolger Maurice Bovée zet deze gedachte graag voort en houdt zich aan het adagium ‘vorm volgt functie’. Als je niet al aan het uiterlijk kunt zien dat ze lekker zitten, dan zijn het geen MAG’s, aldus Bovée. Dat neemt niet weg dat de schoenen flink zijn verbeterd sinds de succesjaren, door een fijner en technisch beter productieproces en de beste soorten leer. Ook zijn er veel meer opties aan te passen naar eigen wens en valt er veel meer te kiezen uit verschillende ontwerpen. Toch zullen de schoenen nooit te ver af gaan wijken van hun eigen herkenbare vorm, zo blijft het imago en authentieke karakter van de MAG’s altijd behouden.