Sportus

Sportus

sportusSportus.nl is een Nederlandse webshop die zich richt op de vermenging van sportkleding en fashion. Toen Sportus in 1999 werd opgericht was het een van de eerste webshops van Nederland en ook tegenwoordig behoort Sportus.nl tot de meest toonaangevende webshops op het gebied van sport fashion.

Geschiedenis

Contact
Website: www.sportus.nl
Telefoon: 088-4260000
Email: klantenservice@sportus.nl
Adres: Hoofdstraat 71, 2235 CD Valkenburg (ZH), Nederland

In december 1999 werd de webshop Sportus.nl gelanceerd in Nederland, naar een concept afkomstig uit Zweden en Finland. Het motto was ‘Voor en door sporters’, waarbij bekende atleten zouden investeren in het bedrijf en advies zouden leveren bij de invulling van het assortiment. Daarnaast zou het aanbod van Sportus door het gehele land voor iedereen beschikbaar moeten zijn, door niet afhankelijk te zijn van fysieke winkels. In Nederland werd het project gefinancierd door bekendheden als Adam Curry en Bob Stumpel en het startkapitaal kwam van consultancy bedrijf Result Venture Knowledge International. Tot de investerende en adviserende sporters behoorden onder andere Marcel Wouda, Jacco Eltingh, Ron Zwerver en Daniëlle Overgaag. Sportus had het echter moeilijk in de eerste jaren. In die tijd waren er nog minder van de mogelijkheden voor webshops die tegenwoordig bijna vanzelfsprekend zijn, zoals betalingen via iDeal of Paypal. Online kleding kopen was toentertijd ook minder gebruikelijk. Als gevolg van het barsten van de internetzeepbel in 2000, toen vele startende internetbedrijven ten onder gingen, moest ook Sportus noodgedwongen stoppen in 2001. In 2006 durfde startend ondernemer Joeri van den Hoek het aan om Sportus nieuw leven in te blazen. Hij zag een nieuwe trend opkomen in de modewereld, waarbij sportmerken zich meer op fashion gingen richten en modemerken ook sportkleding gingen aanbieden. Sinds deze herstart is Sportus zich dan ook gaan richten op deze vermenging van sport en fashion. Het nieuwe concept is zeer succesvol gebleken en zo wordt er sinds 2012 ook naar buiten de landsgrenzen gekeken. Het Franse Sportsaga.com werd overgenomen om ook de grote Franse en Belgische markt te kunnen bedienen.

Visie


In de beginjaren richte Sportus zich voornamelijk op een functionele collectie samengesteld door professionele sporters. Tijdens het lange bestaan van Sportus is de smaak en vraag op het gebied van sport en mode echter veranderd. De slogan ‘Where sports meets fashion’ drukt de nieuwe filosofie van Sportus uit, waarbij er een collectie wordt aangeboden die uitsluitend is samengesteld uit merken die zich richten op zowel sport als fashion. Zo zijn er steeds meer sportmerken die ook kleding ontwerpen voor buiten het sportveld. De vaak lange geschiedenis van een sportmerk draagt bij aan de authenticiteit en verheft ze tot statussymbool. Daarnaast hebben gerenommeerde modemerken ook vaak kledinglijnen met een sportieve insteek, voor een gezonde en fitte uitstraling. Dankzij het lange bestaan en de opgebouwde ervaring is Sportus een van de meest toonaangevende webshops op het gebied van de hedendaagse vermenging van sport en fashion. Sportus beschikt bovendien over een grote verzameling retro voetbalshirts en jacks voor de liefhebber.